Zakupy przez Internet cieszą się coraz większą popularnością. Nic w tym dziwnego. Kupując w ten sposób, zaoszczędzamy czas, a dodatkowo podejmujemy bardziej świadome decyzje, nie dokonując już zakupów pod wpływem chwili. Ponadto robiąc zakupy online, możemy szybko porównać ceny z kilku miejsc i wybrać najkorzystniejszą ofertę. Oczywiście istnieją również minusy robienia zakupów w ten sposób. Jednym z nich jest brak możliwość obejrzenia towaru przed dokonaniem jego zakupu. Wiadomo bowiem, że opis produktu podany na stronie internetowej bardzo często nie jest spójny z tym, jak towar wygląda w rzeczywistości. Dlatego w takiej sytuacji warto skorzystać z procedury, jaką jest zwrot towaru zakupionego przez Internet.
Zwrot towaru
Prawo do zwrotu towaru zakupionego przez konsumenta, czyli osobę fizyczną zawierającą daną umowę (w tym przypadku umowę sprzedaży) niezwiązaną z działalnością gospodarczą reguluje ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Przewiduje ona, że w przypadku zawarcia umowy sprzedaży na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa konsument ma prawo odstąpić od umowy i dokonać zwrotu towaru. Termin ustawowy na odstąpienie od umowy sprzedaży wynosi 14 dni, jednak może być on wydłużony na korzyść konsumenta, z czego korzysta większa część sklepów oferująca sprzedaż towarów przez Internet. Zazwyczaj więc termin na dokonanie zwrotu towaru będzie wynosił 30 dni, ale zdarzają się także przypadki, gdzie termin ten wydłużony jest aż do 90 dni od dnia dostarczenia towaru.
Dokonując zwrotu towaru, nie musimy podawać przyczyny odstąpienia od umowy. Towar powinien zostać zwrócony w terminie określonym w ustawie, a jeśli został on przez sprzedawcę wydłużony – w okresie wydłużonym. Zwrot towaru może nastąpić przez wysłanie formularza udostępnionego na stronie sprzedawcy razem z odesłaniem zakupionych produktów. Warto pamiętać, że koszty odesłania zakupów ponosi kupujący tylko wówczas, gdy został o tym wyraźnie poinformowany przez sprzedawcę. Bardzo często sprzedawcy umożliwiają różne formy zwrotu również poprzez oddanie rzeczy zakupionej przez internet w sklepie stacjonarnym. Niezależnie jednak od wyboru formy zwrotu warto zachować dowód zwrócenia towaru do czasu zwrotu przez sprzedawcę kwoty, za jaką zrobiliśmy zakupy.
Po dokonaniu zwrotu towaru przedsiębiorca ma 14 dni na zwrócenie środków konsumentowi. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić w takiej samej formie, w jakiej dokonaliśmy płatności za zakupiony towar. Warto pamiętać, że sprzedawca może się również wstrzymać ze zwrotem płatności do czasu otrzymania zwracanego towaru.
Jakie produkty możemy zwrócić?
Zwrot towaru zakupionego przez Internet jest możliwy pod warunkiem, że nie był on używany. Oczywiście konsument ma prawo do odpakowania i sprawdzenia towaru, natomiast jeśli chciałby go zwrócić, nie może go używać. Najczęściej dowodem na to, że zakupiony towar nie był używany, pozostają nieoderwane metki. Istnieją również pewne kategorie produktów, które nie mogą być zwracane. Chodzi tu przede wszystkim o towary, które dość szybko mogą ulec zepsuciu, a także towary, które zostały wyprodukowane zgodnie z indywidualnym życzeniem konsumenta i według podanej przez niego specyfikacji. Jednak w przypadku niezgodności tego rodzaju towaru z treścią zawartej umowy sprzedaży konsument może dochodzić swoich praw zgodnie z ogólnymi regułami dotyczącymi odpowiedzialności sprzedawcy. Mowa oczywiście o możliwości skorzystania z instytucji rękojmi lub odszkodowania za nienależyte wykonanie zobowiązania na zasadach ogólnych.
Źródło
https://konsument.gov.pl/prawa-konsumenta-zakupy-przez-internet/
Materiał partnera