biznes-monitor.pl

Blog tematyczny o biznesie, marketingu i finansach.

Marketing

Czym jest networking?

Czym jest networking?

Networking to pojęcie z zakresu marketingu, które oznacza nawiązywanie relacji biznesowych, mających na celu wymianę wiedzy i doświadczenia. Można wskazać, że jest to w praktyce szukanie partnerów, którzy udzielają sobie nawzajem wsparcia i rad, niezbędnych do realizacji celów firmowych. Taka relacja bazuje na zaufaniu i partnerstwie.

Networking co to jest i na czym polega?

Idea networkingu bazuje na realizacji wspólnych celów, w których działa się już nie jako samodzielna firma, ale poprzez partnerstwo. W ten sposób tworzone są trwałe relacje biznesowe nie tylko w branży, ale także poza nią, bazujące na wiedzy i doświadczeniu wielu osób. Networking jest stosunkowo młodym pojęciem, jednak w Polsce cały czas się rozwija, a w 2010 r. odbyło się pierwsze spotkanie biznesowe, podejmujące tematykę realizacji idei networkingu i gromadzące przedsiębiorców mających podobną wizję rozwoju działalności.

Networking co to jest i dlaczego jest tak istotny?

Nawiązywanie wartościowych relacji ma istotne znaczenie w codziennym życiu, a także w pracy. Networking uważany jest za jeden z najtańszych sposobów rozwoju firmowego, ponieważ bazuje na wymianie doświadczeń między poszczególnymi firmami i indywidualnymi pracownikami. Co istotne, tego typu relacje nie są przymusowe, ale dobrowolne, dzięki czemu pracuje się z osobami o podobnych poglądach, z którymi łączą nas pozytywne relacje. Daje to możliwość spędzania czasu w przyjaznej atmosferze, rozwoju zawodowego, poszerzenia horyzontów oraz szukania rozwiązań aktualnych problemów. Networking daje też możliwość uzyskania nowych klientów poprzez sprawdzanie ich wiarygodności oraz bazowanie na poleceniach z pierwszej ręki.
Obecnie, kiedy liczba doświadczonych pracowników na rynku cały czas się zmniejsza, pracodawcy tym bardziej doceniają możliwość znalezienia współpracowników z którymi możliwa jest owocna praca.

Networking co to jest i w jaki sposób wpływa na pozyskiwanie nowych kierunków rozwoju?

Dla firm, które od dawna istnieją na rynku networking jest rozwiązaniem które pozwala odkryć nowe kierunki rozwoju oraz pokonać dotychczasowe trudności. W praktyce łączy się to z nawiązaniem trwałych relacji partnerskich z przedsiębiorstwami działającymi w podobnej branży, ale mającymi np. inny sposób pracy na co dzień. Z kolei bardziej doświadczone osoby, które od lat z powodzeniem radzą sobie na rynku, mogą udzielać młodszym partnerem bezcennych rad, które pozwalają nie tylko utrzymać się na rynku, ale też z powodzeniem rozwijać się w danej branży. Tego typu relacje ogółem wpływają na renomę firmy, ponieważ przyjaźnie biznesowe to też dobre rekomendacje. Jednak networking nie zamyka się tylko w tematyce klientów, ponieważ także dla pracodawców jest rozwiązanie, które pozwala odnaleźć się na trudnym rynku pracy w obecnych czasach oraz znaleźć dobrych specjalistów w każdej dziedzinie.

Networking co to jest i jak budować sieć kontaktów biznesowych?

W Polsce istnieją towarzystwa biznesowe do których można się po prostu zapisać, jednak istnieje też wiele innych możliwości, aby tworzyć sieci kontaktów w danej branży. Istotne znaczenie w tym zakresie ma Internet, który pozwala korzystać z różnego rodzaju komunikatorów i docierać na fora internetowe aby móc poznawać ludzi z podobnego środowiska, mających różne doświadczenie zawodowe. Tego typu znajomości mogą przekształcać się w trwałe relacje, a to, z kolei, może być podstawą do tworzenia ciekawych grup tematycznych. W tym zakresie warto dołączyć do takich portali jak np. LinkedIn.
Warto mieć na uwadze fakt, że networking jest procesem długotrwałym, dlatego nie można nastawiać się na szybkie zdobycie partnera, ponieważ w praktyce wymaga to czasu. Trzeba też przekonać się, czy danej osobie naprawdę zależy na relacjach biznesowych. Nie warto być przy tym osobą interesowną, ponieważ networking zakłada tworzenie szczerych i prawdziwych relacji zawodowych, w których zyskują obie strony, a czas najlepiej weryfikuje czy poszczególni partnerzy godni są zaufania.

Udostępnij