Marketing, a zatem wszystko to, co związane ze sprzedażą i reklamą, to dziedzina, która niesamowicie się rozwija. Związane jest to między innymi z e-commerce, a zatem handlem przez Internet. Współczesne marki, które chcą z sukcesem funkcjonować na rynku, muszą opracować plan marketingowy, który będzie uwzględniał wiele różnych działań zmierzających do tego, aby utrzymać sprzedaż na odpowiednim poziomie lub ją rozwinąć.
Jak ułożyć plan marketingowy?
Od czego rozpocząć tworzenie planu marketingowego? Tak naprawdę od przeanalizowania tego, jak został zrealizowany poprzedni plan. Czasami plany tworzone są na cały rok, czasami na krótsze okresy, na przykład na półrocze lub kwartał. W zależności od tego, jakimi statystykami posługuje się firma, koniecznie trzeba przeanalizować realizację planów z danego okresu. Może okazać się, że w skali roku sprzedaż poszła bardzo dobrze, ale już w poszczególnych kwartałach niekoniecznie. Niektóre firmy wypracowują bardzo wysokie zyski na przykład dopiero przed świętami Bożego Narodzenia albo w okresie Black Friday. Warto wdrożyć zmiany, dzięki którym sprzedaż będzie przynosiła dobre zyski tak naprawdę bez względu na wyprzedaże czy inne okazje cenowe, które przyciągają klientów.
Plan marketingowy przykład
Dobrze zorganizowany plan marketingowy musi dotyczyć bardzo wielu kwestii. Najczęściej analizuje się oraz planuje następujące działania:
– tradycyjną reklamę na przykład w telewizji, mediach prasowych
– reklamy z udziałem influencerów oraz reklamy na social mediach
– reklamy z wykorzystaniem pozycjonowania w internecie
– określanie celów sprzedażowych
– określenie sposobów dotarcia do potencjalnych klientów, na przykład poprzez newsletter
– określenie ilości tak zwany leadów do pozyskania
Poza tym należy dokonać rozliczenia się z poprzednim okresem sprzedażowym, właśnie poprzez analizę sprzedaży. Korzystając z narzędzi internetowych, łatwo można ocenić, z jakich źródeł pozyskało się najwięcej klientów. Takie informacje są niezbędne między innymi do tego, aby zweryfikować swoje działania w obszarze reklamy, na przykład w social mediach.
Co daje stworzenie planu marketingowego?
Czy można sprzedawać bez planu? Można, jednak to działania bardzo chaotyczne, które mogą zatem nie przenieść się na wzrost sprzedaży i rozwój firmy. A przecież właśnie o to chodzi. Raczej nikt nie chce dokładać do swojego biznesu. Po okresie, kiedy intensywnie się inwestuje w rozwój, później zwyczajnie pragnie się zarabiać. Jeżeli nie będzie się analizowało sprzedaży i zysków, nie będzie miało się informacji na temat rozwoju swojego biznesu. Tworzenie planu marketingowego jest istotne dla każdej firmy sprzedażowej, bez względu na to, jaka jest jej wielkość i rozmach działania. Planować muszą zarówno osoby prowadzące jednoosobową działalność, sprzedające na przykład w sklepie internetowym swoje rękodzieło, jak też duże firmy. Rzetelna analiza informacji związanych ze sprzedażą z poprzednich lat pozwala wprowadzić dobre zmiany, wyciągać wnioski i układać nowe strategie dotarcia do klientów.