Rynek na przestrzeni ostatnich lat bardzo się rozwinął, a z roku na rok pozyskanie stałych klientów dla swojej firmy staje się coraz trudniejsze. Dlatego aby osiągnąć sukces finansowy konieczne jest prowadzenie skutecznych kampanii reklamowych, z wykorzystaniem najlepszych narzędzi marketingowych. Choć zaliczenie do kategorii „narzędzi” człowieka nie jest zbyt miłe, to nie da się ukryć, że kampanie marketingowe za pośrednictwem influencerów przynoszą zaskakująco wysokie efekty. Kim właściwie jest influencer? Jak wygląda influencer marketing?
Influencer – co to za osoba?
Słysząc słowo influencer kto to możemy odkryć poprzez przetłumaczenie angielskiego słowa „influence” oznaczającego „wpływ”. Influencerem jest zatem osoba, która ma ogromny wpływ na innych i często stanowi swego rodzaju autorytet. Mowa tu głównie o vlogerach, artystach, czy nawet celebrytach. Jednak samo cieszenie się uznaniem innych nie czyni z nikogo influencera. Taka osoba bowiem poleca produkty firm, z którymi podjęła współpracę, na przykład nagrywając ich recenzje lub subtelnie o nich wspominając w udostępnianych treściach. Influencer marketing może przyjmować najróżniejsze formy, ale przedsiębiorcy najczęściej decydują się dać „twarzy swoich firm” swobodę działania. W końcu ludzie obserwujący danego influencera nie mogą dostrzec, że jego rekomendacja ma charakter reklamowy, dlatego musi się on zachowywać jak najbardziej naturalnie. Najlepiej jest czynić influencerem osobę bezpośrednio powiązaną z działalnością firmy, na przykład producenci kosmetyków powinni prosić o współpracę osoby prowadzące blogi i vlogi kosmetyczne.
Sprawdź jak relacje na Instagramie wpływają na świat biznesu i sztuki
Jakie efekty przynosi influencer marketing?
Nie da się zaprzeczyć temu, że widząc ulubioną gwiazdę internetu polecającą dany produkt ludzie znacznie chętniej się ku niemu zwracają. Niezależnie od tego czy obiektem rekomendacji jest książka, gra, sprzęt RTV AGD, czy nawet usługa. Influencer marketing potrafi rozsławić nawet stosunkowo nowe firmy, a także zobaczyć wiele szczerych opinii od osób, które kupiły produkt (na przykład w formie komentarzy pod filmami). Należy jednak pamiętać aby influencera wybierać z rozwagą, ponieważ często okazuje się, że forma udostępnianych przez niego treści wcale nie pomaga w kampanii reklamowej. Dlatego przed wyborem konieczna jest dokładna analiza danej osoby, a najlepiej jeśli jest to ktoś kogo samemu się zna i regularnie śledzi jego aktywności. Ważnym elementem jest też zasięgnięcie opinii samego influencera odnośnie kampanii reklamowej, w końcu on najlepiej zna swoich widzów i wie czy dana rekomendacja się sprawdzi.
Przeczytaj też czym jest SEO i poznaj wskazówki dla początkujących