biznes-monitor.pl

Blog tematyczny o biznesie, marketingu i finansach.

Biznes

Co to jest segmentacja klientów?

Co to jest segmentacja klientów?

Wiele osób zastanawia się, czym jest segmentacja klientów. Okazuje się, że jest ona bardzo istotna w kwestii funkcjonowania przedsiębiorstw. Warto dowiedzieć się, na czym konkretnie polega segmentacja klientów.

Segmentowanie klientów

Trzeba zdawać sobie sprawę z faktu, że przyczyny wyhamowania sprzedaży nie muszą dotyczyć tylko obszaru pricingu. Należy wiedzieć, że praktycznie tak samo odpowiedzialne za ten stan rzeczy są nieodpowiednie skonstruowane wartości bądź brak segmentacji klientów. Każdy właściciel firmy powinien zdawać sobie z tego sprawę. Dobrze zacząć od ciekawego przykładu. Najlepiej porównać wynajem aut dla klientów indywidualnych oraz dla dużej firmy. Obie sytuacje różnią się znacząco grupami klientów, a ponadto powodami, dla których korzystają oni z takowej usługi. Pracujący student, który musi szybko przenosić się z miejsca na miejsce, stawia na wynajem auta na minuty jako alternatywę dla standardowej komunikacji miejskiej. W czasie szukania środka transportu student zwraca uwagę na cenę, a dodatkowo dostępność. Dlatego auto na minuty obsługiwane przez aplikację okazuje się dla takiego człowieka najlepszym rozwiązaniem. Co istotne, wartością proponowanej mu oferty jest przede wszystkim cena, jednakże nie wolno zapomnieć o większym komforcie poruszania się. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że wielkie korporacje wynajmują flotę aut długoterminowo, bowiem nie chcą zamrozić kapitału i kupować pojazdów na własność. Jest to całkowicie normalne zjawisko w obecnych czasach. Mowa tutaj o segmentacji klientów.

Czym jest segmentacja klientów?

Pomimo faktu, że kategoria usług wydaje się ta sama, to jednakże grupy klientów są nierzadko różne pod kątem potrzeb oraz oczekiwań, dlatego często trudno jest stworzyć jedną uniwersalną ofertę dla jednych oraz drugich. W praktyce okazuje się tak, że to, co usatysfakcjonuje studenta, przeważnie nie zaspokoi oczekiwań właściciela korporacji, który zajmuje się wynajmem floty pojazdów. Dlatego, jeżeli przedsiębiorstwa nie ma odpowiedniej wiedzy o segmentach, z pewnością ponosi ryzyko stworzenia oferty, która nie będzie niosła właściwej wartości dla konsumentów. Niestety przyniesie realne straty, co zdarza się dość często w polskich realiach rynkowych.

Dlaczego tak wykorzystywana jest segmentacja klientów?

Wiele osób zastanawia się, do czego przeznaczona jest segmentacja klientów. Warto zaznaczyć, że mowa tutaj o procesie, który ma na celu podział rynku na jednorodne grupy klientów. Celem jest wyodrębnienie z nich tych, z którymi przedsiębiorstwo chce nawiązać długotrwałą współpracę. Jeżeli firma pracuje nad segmentacją klientów, trzeba pamiętać głównie o tym, iż przeznaczona jest do określenia całości działań, które są potrzebne do wprowadzenia, a także sprzedaży konkretnej oferty. Segmentacja klientów to bardzo ważny proces. Praktycznie każde średnie bądź większe przedsiębiorstwo korzysta z niego. Bez tego trudno jest odnieść sukces na rynku, gdzie konkurencja jest przecież ogromna. Dlatego każdy właściciel firmy powinien postawić na segmentację klientów.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.